niedziela, 14 sierpnia 2022

Tatry 2022

Kościółek na Płazówce i powrót górką na Rysulówkę

Odkryliśmy to miejsce w zeszłym roku. Zajechaliśmy tam samochodem - na samym początku Witowa(jadąc od Kir) trzeba skręcić w prawo na most nad Czarnym Dunajcem i stromym zboczem zajechać wprost na polanę Płazówka.

Kościółek na Płazówce, 2021

W środku są piękne witraże(kościółek jest otwarty tylko podczas mszy).
        I tu kilka geograficznych faktów. Od zachodu, czyli od doliny Czarnego Dunajca,  ciągnie się na wschód Pasmo Gubałowskie. Płazowski Szczyt i Mietłówka rozciągają się niejako nad Witowem, a jedną z polan tych wzniesień jest właśnie Płazówka. Dalej na wschód straż pełnią nad Kirami i Zakopanem Palenica Kościeliska, Butorowy Wierch i Gubałówka.
Przy tej pięknej pustej łące zdjęcia już nie zrobimy - obecnie buduje się tam dom.
Na Płazówce w 1891 roku została wybudowana urokliwa kaplica Św. Anny - do dzisiaj odprawiane są tam msze a nawet udzielane śluby, choć jest to maleńki kościółek.
Można sobie zrobić zdjęcie pod samym kościółkiem,
2022.
    My w tym roku wyruszyliśmy, w zwiększonym składzie z Danusią i Iwem, z Rysulówki pieszo asfaltem - aż do końca w kierunku zachodnim. Kiedy droga zamienia się w szutrową, skręcamy w prawo i kamienistym podejściem docieramy do lasu. Jest to lekka i przyjemna wędrówka, w dodatku krótka. Szybko wychodzimy na polanę Płazówkę. I na pewno przyjdziemy tu kiedyś zimą - to dopiero będą widoki.
Wdrapujemy się na górkę nad Płazówką z widocznymi załomami Czarnego Dunajca.
A na górce zanurzamy się w las.
    Pierwszą drogą za kościołem w prawo odbijamy do góry i wędrujemy dalej na wzniesienia do Palenicy Kościeliskiej. Podejście jest krótkie, później zagłębiamy się w las i szybko docieramy do szerokiego grzbietu porośniętego piękną łąką. Towarzyszy nam świat przyrody i Tatr zagradzających horyzont...i nic więcej.
Szerokim grzbietem zmierzamy do górki nad Rysulówką.
Można się tu do woli napawać pięknem świata w ciszy.

Nie mogłam sobie odmówić tej wierzbówki.
Nasyceni tymi widokami i ciszą wracamy Królewską na Rysulówkę, do cywilizacji.
Jak malować to tylko pejzaże...